Poradnik


Mycie
Opłukanie

Najważniejszym zadaniem podczas mycia wstępnego jest usunięcie jak największej ilości „luźnych” zabrudzeni, które w późniejszej fazie mycia mogą spowodować powstanie zarysowań na lakierze. Jeżeli masz dostęp do myjki ciśnieniowej, powszechnie zwanej „Karcherem” staraj się spłukiwać lakier możliwie jak najdokładniej poczynając od samego dołu karoserii, progi drzwiowe, nadkola, drzwi, kierując się ku górnym partiom. Zwróć szczególną uwagę na miejsca gdzie może zgromadzić się piasek, kurz czy brud i spłucz je szczególnie dokładnie.

Mycie wstępne z pianą

Mając proces opłukiwania za sobą możemy przejść do etapu mycia wstępnego. Teraz potrzebna będzie nam pianownica lub opryskiwacz typu Gloria Foam Master. Głównym celem mycia wstępnego jest usunięcie jak największej ilości zabrudzeń bez użycia gąbki czy rękawicy myjącej. Piana aktywna unosi brud z lakieru i pozwala mu bezpiecznie spłynąć. W zależności od stopnia zabrudzenia możemy zastosować Shiny Garage Perfect Active Foam lub Shiny Garage Fruit Snow Foam. Pokrywamy samochód pianą od góry do dołu, pozwalając produktowi działać przez kilka minut, następnie spłukujemy lakier poczynając od dołu systematycznie idąc ku górze. Ten trik pomoże usunąć najpierw zabrudzenia, które spłynęły z górnych części karoserii nie rozprowadzając ich niepotrzebnie po mniej zabrudzonych elementach.

Dekontaminacja

Usunęliśmy już pierwszy brud, lakier jest przygotowany do dalszych prac. Należy sprawdzić czy powierzchnia lakieru jest gładka, szczególnie dużą uwagę należy poświęcić elementom jak zderzaki, dolne partie drzwi, jeżeli występują tam drobne, czarne kropeczki, oznacza to że będziesz musiał zastosować produkt do usuwania smoły Shiny Garage New T&G Remover. Preparat ten usunie pozostałości po smole, rozpuszczając ją, wystarczy spryskać lakier, odczekać chwilę, a bardziej uciążliwe zabrudzenia przetrzeć szmatką nasączoną New T&G. Następnie myjemy samochód wodą z szamponem.

Może się również okazać, że lakier samochodu stał przy nasypie kolejowy lub w okolicy fabryki, wtedy na powierzchni widoczne i wyczuwalne będą drobne opiłki żelaza i nierówności, W tej sytuacji konieczne będzie zastosowanie produktu usuwającego lotną rdzę i zanieczyszczenia atmosferyczne – Shiny Garage Iron Off oraz glinke czyszczącą.

Mycie na dwa wiadra

W celu ochrony i właściwej pielęgnacji lakieru, bardzo ważne jest stosowanie metody mycia na dwa wiadra. Do jednego wiadra należy nalać czystą wodę, drugie napełnić w ¾ wodą i dodać taką ilość szamponu aż woda stanie się śliska. Resztę dopełnić wodą i dobrze wymieszać tworząc pianę. Moczymy rękawicę lub gąbkę w roztworze wody z szamponem i rozpoczynamy mycie. Pamiętajcie, że myjemy auto od dachu ku drzwiom, od góry do dołu, zostawiając takie elementy jak zderzaki, koła czy dolne partie drzwi na sam koniec, ze względu na największy stopień zabrudzenia. Wyciskamy z gąbki lub rękawicy pianę na mytą powierzchnię i delikatnie przesuwamy przy użyciu minimalnego nacisku, następnie płuczemy gąbkę, dobrze wyciskamy i ponownie moczymy w roztworze z szamponem. Ten proces powtarzamy aż do momentu całkowitego umycia samochodu.

Osuszanie

To niezwykle ważny element procesu mycia. Niewłaściwe zachowanie może wyrządzi wiele szkód na lakierze. Pierwsza i podstawowa zasada, nie stosujemy sylikonowych ściągaczek, to najprostszy sposób żeby przyprawić lakier o rysy, wystarczy drobne ziarenko piasku i gotowe. Dlatego zalecamy stosowanie delikatnych ręczników z mikrofibry lub naturalnych irch. Proces osuszania zaczynamy od górnych części karoserii, pamiętajcie, że również podczas tej czynności używamy możliwie mało siły, jak najmniejszy nacisk, pozwalamy mikrofibrze wchłaniać wodę, delikatnie przesuwając ją po powierzchni. Możemy się również wspomóc Shiny Garage Quick Detailer, który ułatwi nam pracę i sprawi, że powierzchnia lakieru nie będzie tępa.

Pielęgnacja kół
Felgi i koła to bardzo ważny element karoserii, mając nieodpowiednio przygotowane koła, nawet najlepszy wosk na lakierze nie poprawi efektu końcowego. Dlatego bardzo ważna jest odpowiednia pielęgnacja.

Pierwszym etapem będzie potraktowanie felg odpowiednio silnym produktem, należy dokładnie spryskać felgę i pozostawić na kilka minut aż preparat zacznie działać, przy pomocy szczotki lub pędzelka dokładnie czyścimy wszelkie zakamarki felgi, a następnie obficie spłukujemy powierzchnię wodą.

Pierwszy brud został usunięty, podczas użytkowania samochodu na felgach odkładają się cząsteczki metalu czy smoła/asfalt. Do usunięcia tych zabrudzeń potrzebny będzie produkt Shiny Garage Iron Off, który skutecznie usunie opiłki metali i zabrudzenia atmosferyczne oraz Shiny Garage Tar&Glue Remover. Najpierw stosujemy Iron Offa, dokładnie spryskujemy felgę i czekamy aż produkt zacznie działać, ok jednej minuty. Przy pomocy gąbki lub szczotki dokładnie myjemy powierzchnię, a następnie spłukujemy wodą.

Kolejny etap to użycie Tar&Glue Remover, produkt ten usunie elementy smoły czy asfaltu, wystarczy dokładnie spryskać powierzchnię i za pomocą szmatki lub aplikatora przetrzeć. Konieczne jest dokładne umycie felgi.

Czyszczenie felg mamy za sobą, warto również pamiętać o dokładnym umyciu opon. W tym celu niezastąpiony okaże się Shiny Garage Pure Black Tire Cleaner. Po odpowiednim rozcieńczeniu, nanosimy produkt na oponę, pozwalamy zadziałać i po 1-2 minutach rozpoczynamy czyszczenie. Na koniec dokładnie płuczemy oponę.

Koła są już czyste i przygotowane do zabezpieczenia. Skorzystać można z wosku specjalnie dedykowanego do zabezpieczenia felg lub zastosować sealant Shiny Garage Dramatic Gloss. Oba te produkty bardzo dobrze zabezpieczą powierzchnię felg przed nadmiernym brudzeniem, zdecydowanie łatwiej będzie można ją później doczyścić. Woski na felgi aplikujemy aplikatorem lub delikatną szmatką z mikrofibry. Wisienką na torcie będzie zabezpieczenie opon dressingiem. Produkt ten nada oponie satynowego wyglądu, przyczerni ją i odżywi oraz zabezpieczy przed nadmiernym oddziaływaniem promieni UV. W tej roli świetnie sprawdzi się Shiny Garage Back2Balck i aplikator do opon.
Pielęgnacja lakieru

Samochód mamy już umyty, wyglinkowany, koła również przygotowane. Teraz przyszła kolej na lakier. Jeżeli powierzchnia nie wymaga korekty mechanicznej można przejść do aplikacji wosku. W przypadku niektórych produktów zaleca się zastosować specjalny cleaner, który ma za zadanie odpowiednio oczyścić i przygotować lakier pod wosk, dzięki temu produktowi wosk lepiej zwiąże się z powierzchnią, a co za tym idzie uzyskany efekt będzie bardziej trwały.

Woskowanie

Jest jeden z przyjemniejszych etapów pracy przy samochodzie. Potrzebny będzie wosk, aplikator gąbkowy lub z mikrofibry i dwie szmatki z mikrofibry. Nakładamy niewielką ilość wosku na aplikator, rozprowadzamy wzdłuż i wszerz danej powierzchni. Cały proces powtarzamy na wszystkich elementach lakierowanych. Pozostawiamy wosk na kilkanaście minut żeby dobrze związał się z lakierem. Następnie przy pomocy czystej, suchej szmatki z mikrofibry delikatnie polerujemy powierzchnię, usuwając zaschnięty produkt. Warto pamiętać aby nie używać zbyt dużego nacisku, jeżeli jest taka konieczność przetrzeć dany element kilka razy, aż całkowicie usuniemy powstała mgiełkę. Jeżeli uporamy się z całą karoserią, warto wziąć drugą szmatkę z mikrofibry i raz jeszcze delikatnie przetrzeć lakier w celu nadania większego połysku i głębi.

Utrzymanie efektu

Warto pamiętać, że tylko właściwa pielęgnacja lakieru, umożliwi utrzymanie uzyskanego efektu możliwie jak najdłużej. Konieczne będzie stosowanie szamponu, który nie będzie inwazyjny i bezpieczny dla wcześniej zaaplikowanego wosku. Co jakiś czas warto również po umyciu, zaaplikować na lakier Shiny Garage Almond Quick Detailer, który pomoże odświeżyć powierzchnię, usunie zacieki czy ślady po twardej wodzie, a co najważniejsze, przywróci blask i głębię.